Vykurovanie auta rýchlo zohreje studený interiér a vytvorí príjemnú teplotu. A radiátor tepelného výmenníkaje dôležitou súčasťou prenosu tepla.
Systém funguje veľmi ekonomicky – vďaka odvodu prebytočného tepla z motora. A keďže motor musí chladiť aj v mrazoch, časť tepla sa spotrebuje na vykurovanie kabíny. Medzitým môže niekedy radiátor tepelného výmenníka zlyhať – v najnevhodnejšom okamihu. Aby sa tomu zabránilo, je dôležité presne vedieť, aké poruchy sa vyskytujú a ako sa im vyhnúť
Aké problémy vznikajú pri prevádzke radiátora tepelného výmenníka
Všeobecne platí, že pri primeranej prevádzke autodiely chladiaceho systému nevyžadujú žiadny zásah. Bežnými poruchami sú upchatie, kontaminácia a odtlakovanie rúrok. Dôvodom je porucha vnútorného filtra: prasknutie filtračnej vložky alebo tesnenia, neskorá výmena, nesprávna veľkosť alebo tvar. Nečistoty a prach tak prechádzajú cez filter a dostávajú sa do chladiča, pričom upchávajú medzery a zhoršujú prenos tepla. Potrubie sa postupne upcháva hrdzou a vodným kameňom, cez ktorý neprejde nemrznúca zmes.
Ploché aj okrúhle potrubia sú náchylné na upchatie, preto je potrebné radiátor riadne umyť a vyčistiť, najlepšie v servise.
Prevencia problémov so znečistením spočíva vo včasnej výmene chladiacej kvapaliny a udržiavaní jej požadovaného množstva, čo zabráni vzniku prebytočného vzduchu vo vykurovacom systéme.
Zložitosť tiež vytvára únik. Ohrievač je skrytý pod torpédom pred vonkajšími vplyvmi. Hlavným nepriateľom sú tu však praskliny a korózia, ktorá spôsobuje netesnosti v miestach pripevnenia potrubí a vysoký tlak v chladiacom systéme.
Hliníkové radiátory sa opraviť nedajú, medené sa dajú prispájkovať, odborníci však odporúčajú radiátor vymeniť, pretože opravy sú neprimerane drahé.
Ako sa vyhnúť poškodeniu radiátora tepelného výmenníka
Hladká prevádzka radiátora začína správnou inštaláciou. Tento prvok sám o sebe nevyžaduje pozornosť a v normálnom režime slúži pomerne dlho. Aby ste predišli poškodeniu radiátora ohrievača a predĺžili jeho životnosť, sledujte celkový stav ostatných častí systému:
- používajte vysokokvalitnú nemrznúcu zmes a vymeňte ju včas;
- udržiavať požadovaný objem tekutiny v systéme;
- dávajte pozor na ventily a ventilátory;
- včasná výmena vodného čerpadla a termostatu;
- sledujte trysky tak, aby tlak v systéme neprekročil normu.
Pre kvalitnú prevádzku radiátora ohrievača je tiež dôležité sledovať teplotu chladiacej kvapaliny pri zapnutí kachlí. Odporúčame zapínať kúrenie, až keď sa motor zohreje a chladiaca kvapalina dosiahne +60 °C. To zabezpečí rýchle zahriatie motora bez tepelných strát.
Ak hneď zapnete radiátor, motor sa opotrebuje a na chladiči sa vytvorí kondenzácia, ktorá spôsobí tvorbu plesní a nepríjemný zápach v kabíne.
Dodržujte tieto pravidlá – a kvalitný radiátor bude bez problémov fungovať 10 rokov a dlhšie.